Jiří Sádek loni debutoval nadějným a vizuálně ambiciózním hororem Polednice. Tentokrát přichází s novou formou dokumentu, s „celovečerním vlogem“. V Nejsledovanějších se zaměřuje na šestici nejúspěšnějších českých youtuberů, konkrétně tedy na baviče Kovyho, módní blogerky Shopoholic Nicol a dvojici A Cup of Style, konzervatoristku Gabrrielle Hecl a hráče Pedra. Pokud se o youtuberskou scénu alespoň trochu zajímáte, je vám jasné, že tady k moc velkému střetu názorů mezi protagonisty nedojde. Sládek si totiž vybral ty „rozumné“, kteří jsou schopni sebereflexe a ne „ty, co si mažou nutellu na obličej“.

Youtuber Karel Kovář alias Kovy | Foto: Bontonfilm

Díky tomuto výběru mohl ukázat rychle se rozvíjející fenomén, který do značné míry ovlivňuje chování dnešní generace Z, v lepším světle. Nejsledovanější můžou do značné míry uklidnit rodiče, jenž děsí to, co jejich děti denně několik hodin sledují. Ostatně jedním z ústředních témat je právě generační střet. Výpovědi rodičů jsou vesměs zmatené a nechápavé. Otec jedné z dívek považuje její videa za plytká a diváci jsou podle něj jen znuděné děti. Jak je však i ve filmu zmíněno, tito lidé zapomínají na televizní reality show a nekonečné seriály, jejichž výpovědní hodnota se výrazně přibližuje k oněm odsuzovaným vlogům, ve kterých si youtubeři mažou nutellu na obličej a nešetří při tom nevhodnými výrazy.

Generace, která si měsíce odseděla před obrazovkami, kde sledovala každodenní život party podivínů v jedné vile, teď umravňuje tu novou, která dělá to samé u mobilních zařízení.

Nejsledovanější nás zavedou do zákulisí youtuberů, kteří však žijí tím, že denně ukazují svůj všední život, čímž klesá výpovědní hodnota dokumentu. Což ostatně už předem dává najevo marketingové označení „celovečerní vlog“. Fanouškům tedy neposkytne nic, co by doposud o svých idolech nevěděli. Novým divákům však tímto způsobem přibližují dění na YouTube scéně a ukazuje, že youtubeři jsou obyčejní lidé, kteří mají co sdělit. Sádek se do děje nijak neangažuje a nechává svým postavám volný prostor pro vyjádření jejich názoru i názoru fanoušků, kteří zde především vychvalují své životní vzory.

Festival Utubering | Foto: Bontonfilm

Největší slabinou Nejsledovanějších je plochost a absence výpovědní hodnoty. Jedná se o dokument, který v první řadě představuje a víceméně jen vychvaluje rychle se šířící fenomén a nepředkládá mu žádné velké otázky. Pokud se narazí na ožehavé téma, jako je například placená reklama, nerozebírá se dlouho a už vůbec ne dopodrobna.

Nejsledovanější se pokusili odhalit kontroverzní námět, ale bohužel se zacyklili v kruhu výpovědí, kterým by postačil krátkometrážní formát, kterým si ostatně youtubeři získali své publikum.

Inzerce