Recenze: Dunkerk

Tato recenze může obsahovat stopy spoilerů.

Dunkerk. To je název filmu režiséra Christophera Nolana, který všichni filmoví fanoušci určitě v posledních několika měsících slyšeli. A teď konečně přiletěl do českých kin. Do konce do kina s největší promítačkou v Česku. Vím, že nadšenci na film vyrazí i bez recenze, ale dovolte mi alespoň pár vět k filmu.

Očekávané válečné drama vizionáře Christophera Nolana vychází z událostí evakuace obklíčených francouzských, britských a belgických vojáků z pláží severofrancouzského Dunkerku na jaře 1940. Ve filmu se objeví herecké hvězdy Tom Hardy, Cillian Murphy či Kenneth Branagh. – Oficiální text distributora

Christopher Nolan opět vsadil na spolupráci s kameramanem Hoytem Van Hoytemaem a rozhodně vyhrál zlatý kupón. Van Hoytema má filmový materiál na své straně, dokázal to už v Interstellaru. Pokud vyrazíte do IMAXu, kamera vás doslova vcucne a vyplivne na pláži ve francouzském Dunkerku. Mimochodem, když už jsme u toho Interstellaru, vzpomínáte si na záběr, kdy raketa vzlétala do vesmíru a kamera byla připevněna na vnější straně pláště rakety? Zřejmě je to Van Hoytemaův oblíbený záběr, protože v Dunkerku ho uvidíte několikrát; jen s tím rozdílem, že kamera byla na trupu Spitfiru.

Z Dunkerku se podařilo evakuovat asi 85 % všech vojáků (asi 338 226 vojáků). Což je úspěch z pohledu, že se z 400 tisíc vojáků mělo zachránit pouze 45 tisíc. | Foto: Vertical Entertainment

Návštěvníci kina s plátnem velkým jako několik slonů na sobě si jistě všimnou ještě jednoho zajímavého obrazového vyjádření. V jedné z příběhových linií totiž Nolan vystřídá IMAX formát. Proč se tak Nolan rozhodl by bylo asi na delší diskuzi, ale osobně se přikláním k tomu, že režisér chtěl zdůraznit oddělení příběhu vojáků jako armády od příběhu civilních hrdinů.

Nolan nevsadil jen na spolupráci se švýcarským kameramanem. Další spolupráce Christophera Nolana s Hansem Zimmerem vyšla opět na jedničku. Zimmerův rukopis je v hudbě znát a i přesto, že je na internetu k dispozici zatím pouze jedna skladba z celého soundtracku, věřte, že je to opět hudební skvost. Zimmerovi se podařilo zdůraznit jak napětí vojáků čekajících na vyplutí, tak i válečná beznaděj a všudypřítomná ponurá a smutná nálada. Místy může soundtrack připomínat tóny Počátku nebo Call of Duty: Modern Warfare 2. Ale já nejsem jako paní Mirečka, která by to jistě zařadila na svůj seznam negativních částí filmu.

A teď konečně herci. Tom Hardy opět brilantní, i když se mu, jak můj kolega poznamenal, zřejmě podařilo ve Spitfiru nemožné, a to sestřelit asi šest letadel bez škrábance a poslední bombardér ještě ke všemu bez běžícího motoru… Jsem rád, že se film nijak netýkal československé armády, protože Cillian Murphy by určitě využil svoji češtinu. Za zmínku určitě stojí i menší, ale nikoliv nedůležitá, role Barryho Keoghana, kterého můžeme znát z filmu 71 promítaného na předloňském (myslím) festivalu v Karlových Varech. Ve filmu má Keoghan takovou nešťastnou roli, ale o to lépe se s ní popral a jeho hraní tak vrhá šmrnc do civilního pohledu na válku.

Film uvidíte nejen v kině IMAX, ale také například ve Světozoru, Aeru nebo Biu Oko a dalších.

Závěrem. Jsem absolutně nadšený. Třináctý film Nolanovi filmografie a sedmý z distribuce Warnerů je opět super. Když se mě kolega zeptal, kam bych ho zařadil z trojice Počátek, Interstellar a Dunkerk, tak jsem mu řekl, že na druhé místo za Počátek. Myslím, že na ten film do IMAXu vyrazím ještě jednou, když už IMAX vytáhl po dvou a půl letech tu promítačku.