KOMENTÁŘ: Nežijeme, sdílíme

Během pátečního odpoledne dorazila od policie zpráva, že se na Mostecku stala dopravní nehoda se špatným koncem. Podle policie měl Volkswagen Brouk ve vysoké rychlosti narazit do protihlukové stěny a jedna z dívek – řidička – po převozu do nemocnice nehodu nepřežila.

Celá nehoda má ale daleko větší přesah. Dívky totiž svoji rychlou jízdu a nehodu vysílaly živě na Facebooku. Video, které na sociální síti po přenosu zůstalo, sdílely tisíce lidí. A tady začíná můj komentář.

To, že selfíčka zabijí daleko více lidí než žraloci nebo americký fotbal, je celkem známý bulvární fakt. Dokonce i z některých zahraničních případů víme, jak vypadá takové znásilnění přenášené živě na internet. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se něco takového stane i u nás.

Reprofoto Facebook

Mnohem více kontroverzní než streamování nehody, je ale následná reakce médií a dokonce i matky. Některá média se rozhodla zveřejnit video, nebo snímek obrazovky z něj, na svých webových stránkách, facebookových profilech nebo Youtube kanálech. Jak dlouho tyto příspěvky s videem na sociálních sítích vydrží, než je administrátoři odstraní, není jasné. Bohužel se ke zveřejnění snímků z nehody neuchýlil pouze bulvár, ale i seriózní média.

Daniel Dočekal také na svém blogu upozornil na to, jak se Facebook zachová k profilům zemřelých. Zároveň doporučil do závěti přenechat i přístupy na vaše sociální sítě.

Matka zemřelé dívky ale od incidentu nezahálela a na svůj Facebook přidávala příspěvky. Jistě, v dnešní době je to asi normální, ale zřejmě už neumíme prožít tak intimní chvíli, jako je smrt dítěte, jinak než přidáváním smutečně černých příspěvků na Facebook. Vždyť pozvánka na tichou vzpomínku se dá poslat i sms zprávou, která se dostane pouze k příjemci a nevidí ji celý internet.

Morální řečnickou otázkou ale zůstává, kdo utrpěl nehodou více. Dívka, která se nevěnovala řízení a za volantem zemřela. Dívka, která nehodu přežila, ale bude s tímto zážitkem muset žít zbytek života. Nebo rodiče, kteří přišli o dítě, ale neunikli velkému zájmu médií?