V předchozím článku jsme vám představili šestici dokumentů, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít. Teď už si vyndejte poznámkové bloky, otevřete program a pište si. Tady je náš užší výběr.

1Oklamaný / The Beguiled

Režie: Sofia Coppola
USA, 2017, 94 min.
Sekce: Horizonty

Nicole Kidman ovládla letošní festival v Cannes a v Karlových Varech jí také nebude málo. Pokud vám název filmu připadá povědomý, nemýlíte se. Sofia Coppola totiž vychází ze stejnojmenného snímku z roku 1971, ve kterém si zahrál hlavní roli Clint Eastwood. Námět se nezměnil. V uzavřeném společenství chovanek a vedoucích dívčího internátu kdesi ve Virginii roku 1864 se octne zraněný voják nepřátelské unijní armády (Colin Farrell). Soucit, s nímž ho ženy přijmou a ošetřují, začne v průběhu jeho uzdravování nahrazovat žárlivost a soupeření o jeho přízeň. Coppola však na příběh nahlíží z opačného pohledu než Don Siegel, a to se jí také vyplatilo, jelikož v Cannes získala cenu za nejlepší režii a předčasně se také stává jednou z kandidátek na Oscara.

2Přízrak / A Ghost Story

Režie: David Lowery
USA, 2016, 93 min.
Sekce: Zvláštní uvedení

Casey Affleck a Rooney Mara v hlavních rolích unikátní filmové meditace o lásce, vyrovnávání se se ztrátou milované osoby či éterickém geniu loci domu jako bytosti pohybující se napříč staletími. Nejoriginálnější snímek letošního festivalu Sundance z dílny tvůrců lyrické krimi romance Ain’t Them Bodies Saints (MFF KV 2013). Takže pokud chcete vidět jednu z hvězd 52. ročníku, víte, kde ji hledat.

3Western / Western

Režie: Valeska Grisebach
Německo, Bulharsko, Rakousko, 2017, 119 min.
Sekce: Horizonty

Producenti hitu Toni Erdmann letos v Cannes představili dlouho očekávaný třetí film renomované německé režisérky Valesky Grisebachové. Western se odehrává v bulharsko-řeckém prostředí v komunitě německých stavebních dělníků, cizinců v zemi nikoho, jejichž střet s místní komunitou se zdá nevyhnutelný, dle zákonů žánru, k němuž vedle politických souvislostí odkazuje název snímku.

4Pěkně blbě / The Big Sick

Režie: Michael Showalter
USA, 2017, 119 min.
Sekce: Zvláštní uvedení

První film z „kviffácké“ distribuce, který uvidíte i ve vašem kině. Divácký hit ze Sundance, na němž ani kritici nešetří chválou, vypráví divný, ale skutečný příběh stand-up komika Kumaila Nanjianiho. Jak si poradí Pákistánec s muslimskou tradicí domluvených svateb, když se zamiluje do bělošky Emily? Aby však nebylo těch problémů málo, Emily onemocní záhadnou chorobou a spadne do umělého spánku. Kumail se tak teprve v nemocnici shledává s jejími svéráznými rodiči. Jak však píše Time Out: „Bude se vám chtít brečet smíchy i štěstím.“

5Druhá strana naděje / Toivon tuolla puolen

Režie: Aki Kaurismäki
Finsko / Německo, 2017, 98 min.
Sekce: Horizonty

Co se vám vybaví, když se řekně Finsko, cigarety a alkohol? Aki Kaurismäki se po delší pauze znovu vrátil a hned sebral Stříbrného medvěda za nejlepší režii. Druhá strana naděje sice běží nějakou dobu i v našich kinech, ale 2.7. se můžete schladit typickým suchým humorem a pokochat unikátním výtvarným zpracováním ve Velkém sále. Právě tam uvidíte příběh bezprizorního syrského uprchlíka a zasmušilého podomního prodejce košil.

6Listopad / November

Režie: Rainer Sarnet
Estonsko, Nizozemsko, Polsko, 2017, 115 min.
Sekce: Hlavní program – mimo soutěž

Mladá venkovská dívka Liina je bezhlavě zamilovaná do Hanse. Aby získala jeho lásku, je ochotna udělat cokoli… Děj jednoho z nejsvébytnějších filmových počinů letošní sezony je zasazen na pohanský estonský venkov, kde řádí vlkodlaci, chamtiví obyvatelé kradou, kde se dá, potýkají se s morem a nad tím vším se vznáší kratti, podivuhodná stvoření z kovu a dřeva.

7Měsíc Jupitera / Jupiter holdja

Režie: Kornél Mundruczó
Maďarsko, Německo, 2017, 123 min.
Sekce: Horizonty

A máme tu další očekávaný snímek z Cannes. Pro syrského uprchlíka Aryana se stává pokus o překročení maďarské hranice osudným. Při policejním zásahu je několikrát postřelen a následky jsou nečekané. Mladík získává schopnost levitace… Měsíc Jupitera je fantaskní, vizuálně dechberoucí komentář k tvrdé realitě současné uprchlické krize i zkorumpované maďarské společnosti.

8Na konci světa / God’s Own Country

Režie: Francis Lee
Velká Británie, 2017, 104 min.
Sekce: Dny kritiků Variety

Brexit hýbe světem, tak proč na něj nenakouknout z trošku jiného pohledu. Francis Lee se ve svém citlivém příběhu milostného vzplanutí mezi anglickým farmářským synkem a rumunským migrantem dokázal vyvarovat předvídatelných klišé, která jsme si zvykli vídat u podobných dramat s tematikou coming-outu. Navíc v době po brexitu je jeho film s proimigrantským podtextem tolik potřebným poselstvím naděje.

9Pěstírna / Pěstírna

Režie: Andy Fehu
Česká republika, 2017, 117 min.
Sekce: Zvláštní uvedení

Když v Cannes vypískávají Netflix, u nás se bude pískat na Stream.cz. Ještě před několika dny se v Cannes bouřili, že filmy od internetových televizí nechtějí. KVIFF vydal prohlášení, že žádnou speciální sekci založit nehodlá. Máme tu naštěstí Zvláštní uvedení, kam se vměstnal i „první thriller českého internetu“ od režiséra Andyho Fehu, který před dvěma lety ve Varech představil svůj debut Nenasytná Tiffany (tu si všichni moc dobře pamatujeme). Takže pokud máte Pěstírnu rozkoukanou a chybí vám poslední epizoda, tak si v kalendáři zakroužkujte 1. července, 18:30. Festival samozřejmě nabídne i všechny předchozí díly.

10Baby Driver / Baby Driver

Režie: Edgar Wright
USA, 2017, 115 min.
Sekce: Půlnoční filmy

Jmenuje se Baby a je mladý a nesmírně nadaný řidič, který dělá šoféra kriminálníkům při vloupačkách. Plyn sešlápnutý až k podlaze, rytmus hudby ve sluchátkách a policejní majáky ve zpětném zrcátku. Zbývá jen zmáknout poslední kšeft a Baby může začít s čistým štítem. Tedy v případě, že hlava bandy nemá náhodou nějaké jiné plány…

11Dvojitý milenec / L’amant double

Režie: François Ozon
Francie, Belgie, 2017, 107 min.
Sekce: Horizonty

Druhý film, který zakoupila KVIFF distribution, takže si na něj klidně můžete počkat až do Bia Oko. Pokud však nechcete čekat na novinku od francouzského režiséra François Ozona, najdete ji v sekci Horizonty. Dvojitý milenec je příběh o mladé a křehké Chloé, která má sklony k depresím, a proto začne chodit na psychoterapie. Ty však probíhají natolik intenzivně, že se Chloé do svého psychologa Paula zamiluje. Vše klape jak má, do té doby než Chloé zjistí, že Paul má jednovaječné dvojče, které však před všemi skrývá. Je to skutečně jeho bratr nebo pouze tajná identita, se kterou žije druhý život? Ozon ve svém filmu odkazuje na filmy jako Rosemery má děťátko, Příliš dokonalá podoba a Základní instinkt. O erotiku a napětí tedy nebude nouze.

12Happy End / Happy End

Režie: Michael Haneke
Francie, Německo, Rakousko, 2017, 107 min.
Sekce: Horizonty

Michael Haneke se vrací ke svému oblíbenému tématu rodiny a přináší s sebou i dvě postavy ze svého oscarového filmu Láska. Zatímco v něm zachytil pospolitost starých manželů, tentokrát je předmětem zkoumání rozpad tradiční buržoazní rodiny na pozadí aktuální uprchlické krize.

13Hounds of Love / Hounds of Love

Režie: Ben Young
Austrálie, 2016, 108 min.
Sekce: Dny kritiků Variety

V tomto australském thrilleru, překračujícím tradiční hranice žánru, je napohled obyčejný pár z předměstí, který však unáší, mučí a vraždí školačky, nucen čelit důsledkům svých podivných hrátek. Stateční diváci budou odměněni, lze-li to tak říci, trýznivou jízdou, která přechází od hororu k pronikavé psychologické studii a zase zpátky.

14Jak balit holky na mejdanech / How to Talk to Girls at Parties

Režie: John Cameron Mitchell
Velká Británie, USA, 2017, 103 min.
Sekce: Horizonty

Je rok 1977. Divný kluk si našel divnou holku a všechno sleduje divná Nicole „Bowie“ Kidman a vy to budete sledovat ve čtvercovém formátu. Film vychází z povídky Neila Gaimana, který stojí za letošním seriálovým hitem American Gods, takže počítejte s tím, že nepůjdete na „normální“ hudební film.

15Janička / Jeannette, l’enfance de Jeanne d’Arc

Režie: Bruno Dumont
Francie, 2017, 115 min.
Sekce: Jiný pohled

Bruno Dumont se po roce znovu vrací do Karlových Varů. Autor komediální minisérie Malej Quinquin si tentokrát pohrává s muzikálem. Samozřejmě nečekejte žádné Zpívání v dešti. Příběh Johanky z Arku zná asi každý, ale víte, co dělala jako malá holčička? No, přeci pochybovala o Bohu a jeptišky jí za rockového doprovodu přesvědčovaly o jeho existenci.

16Kdo dělá revoluci napolovic, ten si jen kope hrob / Ceux qui font les révolutions à moitié n’ont fait que se creuser un tombeau

Režie: Mathieu Denis, Simon Lavoie
Kanada, 2016, 183 min.
Sekce: Dny kritiků Variety

Inspirováni studentskými demonstracemi, jež roku 2012 v Québecu zažehly takzvané javorové jaro, použili spolurežiséři Mathieu Denis a Simon Lavoie atakující filmový jazyk k tomu, aby předložili vypjatý, truchlivý a silně ambivalentní portrét čtyř radikálně levicových aktivistů, bojujících proti systému vandalismem a terorem.