Jméno Kenneth Lonergan vám předpokládám moc neříká. Přitom má na svém kontě už dvě oscarové nominace na nejlepší původní scénář za Scorseseho Gangy New Yorku a za svůj vlastní film Na mě se můžeš spolehnout s Laurou Linney a Markem Ruffalem. K těmto nominacím letos přibyly další dvě a to za nejlepší režii a původní scénář. Místo u moře (Manchester by the Sea) je velice chválený film, a to nejen za výborný scénář a režii, ale i za herecké výkony. A to vše můžeme potvrdit.

Lee Chandler (Casey Affleck) je obyčejný údržbář několika bostonských bytovek. Nežije v žádném luxusu a přáteli také neoplývá. Jeho život se však změní, když dostane telefonát z nemocnice, ve které mu právě zemřel bratr Joe (Kyle Chandler). Vydává se proto do svého rodného městečka Manchestr by the sea (ano, opravdu tohle malé americká víska existuje), aby se postaral o svého dospívajícího synovce Patricka (Lucas Hedges). To hlavní, s čím se však musí poprat, není budoucnost, ale minulost, která na něj v přístavní vesnici čeká, události, která ho odloučila od manželky (Michelle Williams)

Lonergan pracuje s více rovinami příběhu, skáče z minulosti do přítomnosti, proto musíte bystře sledovat, jaké období vlastně sledujete. Vše je ještě více ztíženo tím, že všude je vždy sníh a zima a Casey Affleck vypadá poměrně stejně. Nejedná se ovšem o chaos, během chvíle se totiž zorientujete. O postavě Leeho toho víme vlastně velmi málo a postupem času právě díky flashbackům objevujeme to, proč se stal tolik zarputilým a uzavřený. Ještě víc sympatické je, že se nic z toho nedovíte v traileru, proto vám ani tady nic neprozradíme, samozřejmě.

Pocit z filmu po přečtení anotace je jasný: depresivní drama o vyrovnávání ze smrti milovaného otce a bratra. Ano, okolo smrti se točí celý film, ano je to depresivní, ale s jemným citem a kupodivu i humorem, a ani ten černý tu nechybí. Místo u moře by mohlo lehce sklouznout k patosu, ale nikdy to neudělá, ač události, kterými si hlavní hrdina prošel, by k tomu vybízely.

Místo u moře střídá naprosto mrazivé scény s těmi humornými, přičemž neztrácí na vážnosti situace. Jedná se o autentický pohled do jednoho tragického příběhu a do několika tragických událostí, do kterých by se asi nikdo nikdy nechtěl dostat. V tom také tkví podstata skvělého scénáře, v jednoduchosti a prostosti dialogů. A především ve skvěle vykreslených postavách. Casey Affleck a Lucas Hedges společně tvoří perfektní (komickou) dvojici, uvidíme, jestli to bude „oscarová dvojice“.

Tak schválně, kolik ze 6 nominací na Oscara Místo u moře promění?

Inzerce