John Fitzgerald Kennedy, jeden z nejznámějších a zároveň jeden z nejmilovanějších prezidentů Spojených států. Filmů a dokumentů o tomto bojovníkovi za mír, i o celé kubánské krizi bylo natočeno nespočet. Oliver Stone v roce 1991 přišel s konspiračním pohledem na jeho atentát ve filmu JFK. Jackie však vypráví úplně jiný příběh. Příběh ženy, která ztratila svého milovaného manžela, milované první dámy, na níž teď padají zraky milionů lidí po celém světě.

Pro Pablo Larraína je Jackie prvním anglicky mluveným snímkem. Svou předchozí tvorbou (No, Klub) zaujal nejen festivalové poroty, ale především Darrena Aronofskeho, pod jehož ochrannými křídly mohl zrealizovat portrét Jacqueline Kennedy (Natalie Portman).

Jackie má v podstatě klasické vyprávění životopisných dramat. Hlavní rámcová linie se odehrává týden po atentátu na 35. amerického prezidenta, tedy v roce 1963 v Hyannis Port, kde se nachází letní sídlo, ve kterém bývalá první dáma přebývá po smrti svého manžela. Zde Mrs. Kennedy přivítá novináře Theodora H. White (Billy Crudup), kterému se svěří se svým pohledem na uplynulé události a dá tak vzniknout článku „For President Kennedy: An Epilogue“. V úvodu nám je odhalena příprava natáčení dokumentu A Tour of the White House with Mrs. John F. Kennedy. V tomto snímku Jackie Kennedy poprvé odhalila interiér Bílého domu, vyzdobený podle jejího vkusu, veřejnosti. Je představena jako nejistá, avšak sympatická dáma. Ostatně celý film pracuje s předělávkou autentických záběrů, ať už se jedná o příjezd manželského páru do Dallasu, megalomanský pohřeb či právě o notoricky známý „Zapruderův film“.

Celý akt atentátu je však stále, až do konce filmu odkládán. Poprvé s otázkou novináře „jak zněl ten výstřel?“ se se zvukem výstřelu dostáváme do situace těsně po atentátu, kdy limuzína ujíždí s již mrtvým prezidentem k letišti. Dokonce ani samotného Johna F. Kennedyho (Caspar Phillipson) si tu moc neužijete.

Jackie Kennedy, ač by se tak mohlo zdát, zde není nijak oslavována. Je naopak vyobrazena jako křehká žena, která si není jistá svou budoucností, dokonce ani tím, co ke svému manželovi vlastně cítila. Což ukazuje třetí linie, ve které se Jackie zpovídá svému knězi (v této roli naposledy zazářil John Hurt).

Kamera Stéphana Fontaina (Elle, Tohle je náš svět) se drží v detailech, kterými se dostává víc do hloubky zakrvácené a ubrečené Jackie. Zní to kýčovitě a pateticky, ale Larraín vše podává s mrazivým nadhledem, doplněným naprosto skvostným výkonem Natalie Portman, která se velice realisticky vtělila do kůže Mrs. Kennedy, ať už se jedná o gesta či právě o její autentický přednes. Není proto s podivem, že hlavním lákadlem je právě ona.

Vše doplňuje na Oscara nominovaný soundtrack Mica Levi (Pod kůží), který v úvodu láká spíše na psychologický thriller než na životopisný film.

Proč tedy jít na Jackie? Historických faktů se asi moc nedozvíte. Nebude vám prozrazena ani žádná další konspirační teorie, proč byl JFK zavražděn. Jdete na film o obyčejné dámě, která „nikdy netoužila po slávě, jen se stala Kennedyovou“. Zjistíte, jak se cítila jedna z nejmladších prvních dam Spojených států amerických, když jí na její růžové šaty vystřelily kusy mozku milovaného manžela.

Inzerce